Nieuwe generaties dienen zich aan maar er zijn horecabedrijven die hier niet mee om kunnen gaan, zij blijven leven binnen het oude.
Nieuwe medewerkers horen zich voor te stellen, moeten zich schikken binnen een bestaand team en moeten soms scheldkanonnades aanhoren mocht er iets niet kloppen. Ze mogen nog net niet de kont van de chef afvegen, want alles doen behoort bij de aankomende cv van de nieuwe leerling.
Zo was het inderdaad honderd jaar geleden, maar de wereld is veranderd en dat geldt dus ook voor de horeca, de oude lullen van toentertijd, incluis mijzelf zijn niet meer hot. Toch willen wij de disciplines behouden en dat kan, maar wel met oog voor deze nieuwe generatie.
Mensen constant lopen afzeiken, of je gedragen als een ‘god’ binnen een keuken is van toen, toen chefs ineens belangrijk werden en zich van alles konden permitteren Weet wel dat we hier in Nederland en niet binnen Frankrijk leven en dat Gordon Ramsey een commercieel lachertje is geworden binnen de nieuwe generatie..
Toch zijn er bedrijven waar leerlingen nog steeds worden gebruikt voor enkel ‘kutklussen’, waar ze geïntimideerd worden en waar ze nog steeds gebruikt worden als goedkope krachten… leerlingen opleiden geeft het bedrijf een subsidie, dus moet een bedrijf hier energie in steken.
De horeca heeft een tekort aan vakbekwame mensen en weet u, dat vind ik helemaal niet raar…. als ik verhalen hoor van jonge mensen
De oude generatie leermeesters moet verdwijnen (de goede nagelaten) er moeten nu leermeesters komen binnen bedrijven die de jonge mens van nu begrijpt en accepteert.
Veel werk aan de winkel voor SBB, om alle ooit verstrekte licenties te controleren.. en de oude in te trekken.